Fra og med i morgen, 1. desember forsvinner løsningen VippsGO fra Vipps. Verktøyet har vært viktig for flere frivillige organisasjoner som nå må finne alternativer. Men hva er egentlig alternativene til VippsGO?
Lansrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) hadde et medlemsmøte om VippsGO 29. oktober. Der fikk LNU innspill på hvordan organisasjonene bruker VippsGO i dag, hvilke funksjoner som er absolutt nødvendige i en lignende løsning og hva som kan være gode tilleggsfunksjoner.
Innspillene ble samlet i en kravspesifikasjon, som igjen ble sendt til 19 ulike tilbydere av alternativer til VippsGO. Den ble også delt med produktutvikler hos Vipps. Tre av tilbyderne kunne helt eller delvis innfri funksjonene organisasjonene ønsker seg.
De viktigste behovene som kom frem var:
- Sporbarhet, eksisterende medlemmer: Organisasjonene må kunne vite hvem som har betalt kontingent og liknende, evt. hvem det er betalt for hvis f.eks. en foresatt betaler for sine barn
- Enkel i bruk: Løsningen må være enkel å bruke for medlemmer og for organisasjonen selv
- Innmelding av nye medlemmer: Hvis nye medlemmer melder seg inn er det behov for å få inn kontaktinformasjon, adresse, fødselsdato og andre opplysninger
Mange trenger også å kunne legge inn egne felter som kan besvares når et nytt medlem melder seg inn. For disse er det viktig å kunne velge hvilke felter som skal være obligatoriske å svare på.
Hva kan man bruke i stedet for VippsGO? I følge Vipps.no blir alle VippsGO-avtaler gjort om til Vippsnummer 1. desember. Dette vil da dekke behovet til mange brukersteder på en god måte, skriver Vipps. I tillegg tilbyr flere av Vipps ´ partnere Vipps-betaling i sine tjenester, som er tilpasset ulike segmenter.
Finn flere spørsmål og svar i forbindelse med avviklingen av VippsGO her.