Dramas skal i løpet av 2016/2017 gjennomgå en digital fornyelse og tjenestene til deg som bruker Dramas skal videreutvikles. Les mer om utviklingsprosjektet og fortell oss hva du syns er viktig.
Etter avviklingen av Norsk Teaterråd i 2015, ble Dramas en del av virksomheten i Teateralliansen. Etter overtakelsen besluttet Teateralliansen å igangsette et omfattende utviklingsprosjekt i Dramas. Marit Gabler ble ansatt i full stilling som prosjektleder i april 2016.
-For å legge til rette for forsvarlig drift av Dramas i fremtiden er det avgjørende å gjennomgå manusdatabasen juridisk, fornye nettside og manusdatabase og inngå samarbeidsavtaler med organisasjoner som blant annet Dramatikerforbundet. Dessuten registrerer vi at behovet for informasjon om rettigheter og Dramas er stort i amatørteaterfeltet, sier Eli Ulvestad i Teateralliansen om bakgrunnen for prosjektet.
LES OGSÅ: GRATIS FORSIKRING TIL TEATERGRUPPER OG UNGDOMSLAG
LES OGSÅ: LÅN TEATERFOLKA VÅRE – FRILYNT SPANDERER
Hun understreker at Dramas per i dag har en utdatert teknisk løsning, samtidig som saksbehandlingen er omfattende. Målet med prosjektet er derfor å implementere nye digitale løsninger som forenkler driften. I løpet av prosjektperioden vil det også avtegne seg et klarere bilde av fremtidig bemanningsbehov og organisering.
Ny nettside og manusdatabase
Prosjektet pågår fram til november 2017, men nye digitale løsninger for manusdatabase og nettside skal implementeres allerede i mars 2017. Prosjektleders stilling er fordelt mellom drift av Dramas og utviklingsprosjektet. Marit Gabler har lang erfaring med prosjekter fra ulike kulturorganisasjoner og har tidligere jobbet med implementering av digitale løsninger. Hun syns det er svært interessant å jobbe med utviklingsprosjektet i Dramas.
– Dramas besitter en unik manussamling med nærmere 3000 titler og er den eneste serviceorganisasjonen for amatørteatre som tilbyr utlån av manus og rettighetsklarering. Det å få være med å finne nye digitale løsninger og videreutvikle tjenestene Dramas leverer, er utrolig spennende, sier Marit Gabler.
Imidlertid er Gabler ikke alene om arbeidet med prosjektet. Med seg på laget har hun en referansegruppe bestående av representanter fra Scenefolk, Frilynt Norge, Teateralliansen, Akershus Amatørteaterråd og Kulturskolerådet. Referansegruppen bidrar med kompetanse og innspill til prosjektet.
LES OGSÅ: FIKK 250.000 TIL TEATERGRUUPPA – SJEKK HVORDAN
LES OGSÅ: SØK FRIFOND HOS FRILYNT INNEN 15. OKTOBER
Bedre tjenester til brukerne av Dramas
Prosjektet består ikke kun av digital utvikling. Juridisk gjennomgang av manusdatabasen, informasjonsarbeid og inngåelse av samarbeidsavtaler er også en del av prosjektmålene. Sentralt i utviklingsprosjektet står brukerne av Dramas.
– Det viktigste for Dramas er brukerne og hvilke behov de har i forhold til de tjenestene som formidles. Derfor har vi valgt å gje-nnomføre en større kvalitativ brukerundersøkelse, i tillegg til en mindre undersøkelse på nett som er åpen for alle, forklarer prosjektlederen, og oppfordrer alle som har meninger om Dramas til å svare på undersøkelsen via nettsiden. Resultatene vil brukes i prosjektarbeidet.
Du kan svare på kortversjonen av undersøkelsen her: http://svy.mk/2c63D2O
Fakta om prosjektet
- Prosjektet ( populært kalt ” Nye Dramas”) er finansiert av Teateralliansen med støtte fra Kulturdepartement.
- Prosjektleder er Marit Gabler, prosjekteier er Teateralliansen. Prosjektperioden er april 2016 – november 2017.
- Noen av prosjektmålene er: Kartlegge løsninger for database, nettside og nytt saksbehandlingssystem for Dramas, implementere utvalgte løsninger i Dramas, juridisk gjennomgang av manusdatabasen i forhold til rettigheter utlån og fremføring, samt ulike informasjons og opplysningstiltak.